
This Blood Libel Brought to You by the West
Western-backed Palestinian nonprofit apologizes for anti-Semitic blood libel

April 1, 2013                         
Adam Kredo                 
The Washington Free Beacon                     
http://freebeacon.com/this-blood-libel-brought-to-you-by-the-west/?print=1

Following a rash of criticism from U.S. Jewish groups, a Palestinian nonprofit funded by 
Western governments has apologized for accusing Jewish people of using “Christian 
blood” during the Passover holiday.

Miftah, a Palestinian nonprofit group founded by Hanan Ashrawi, a Palestinian 
lawmaker, said Monday it regrets publishing an article on its website accusing “the Jews 
[of using] the blood of Christians in the Jewish Passover.”

Miftah had refused to apologize for the article last week, insteadlashing out at pro-Israel 
bloggers who highlighted the offensive article.

The article, which has since been removed from Miftah’s website, sparked outrage among 
Jewish leaders and others who condemned the Western-backed nonprofit for perpetuating 
an anti-Semitic blood libel.

Miftah has largely received its funding from Western organizations and governments, 
including U.S. taxpayer-backed National Endowment for Democracy (NED), the Ford 
Foundation, the United Nations, and several European governments.

The original article had criticized President Barack Obama for praising the Jewish 
holiday of Passover, which marks the Jewish people’s freedom from slavery in Egypt.

“Does Obama in fact know the relationship, for example, between ‘Passover’ and 
‘Christian blood’..?!” said the article, which was first found and publicized by the pro-
Israel Elder of Ziyon blog. “Or ‘Passover’ and ‘Jewish blood rituals?!’”

“Much of the chatter and gossip about historical Jewish blood rituals in Europe are real 
and not fake as they claim; the Jews used the blood of Christians in the Jewish Passover,” 
the article continued.

http://freebeacon.com/this-blood-libel-brought-to-you-by-the-west/?print=1
http://freebeacon.com/this-blood-libel-brought-to-you-by-the-west/?print=1
http://www.ngo-monitor.org/article/miftah
http://www.ngo-monitor.org/article/miftah
http://elderofziyon.blogspot.com/2013/03/miftah-attacks-me-refuses-to-condemn.html
http://elderofziyon.blogspot.com/2013/03/miftah-attacks-me-refuses-to-condemn.html
http://www.algemeiner.com/2013/03/31/adl-wiesenthal-center-slam-miftah-for-defending-publication-of-passover-blood-libel-article/
http://www.algemeiner.com/2013/03/31/adl-wiesenthal-center-slam-miftah-for-defending-publication-of-passover-blood-libel-article/
http://elderofziyon.blogspot.com/2013/03/passover-blood-libel-in-hanan-ashrawis.html
http://elderofziyon.blogspot.com/2013/03/passover-blood-libel-in-hanan-ashrawis.html


Miftah at first defended its right to post the article in a statement titled, “MIFTAH 
denounces smear campaign against it.”

“The obscure pro-Israeli website ‘The Elder of Ziyon’ has wrongly accused MIFTAH and 
Dr. Ashrawi of promoting Jewish blood libel during Passover through its publication of 
an Arabic-language article that briefly addressed the subject,” the defense stated.

The article was about promoting dialogue, Miftah maintained.

“The disclaimer at the opening of the ‘News and Analysis’ section clearly states that, 
‘The views represented in [News and Analysis] are solely those of their authors and do 
not necessarily reflect the views of MIFTAH but rather fulfill its mandate for open 
dialogue,’ ” the statement continued.

Jewish groups, including the Anti-Defamation League (ADL) and the Simon Wiesenthal 
Center, quickly denounced Miftah’s anti-Semitic post and its subsequent defense.

“The MIFTAH statement defending the decision to post the blatantly anti-Semitic article 
by al-Zaru on its Arabic language website and claiming it is being ‘smeared’ is 
outrageous,” the ADL told Algemeiner in a statement. “They made a bad mistake and 
they should have offered a full-throated and sincere apology.”

Miftah on Monday recalibrated its position, issuing a full apology and blaming a low-
level staffer for the situation.

“It has become clear to us after investigating this incident that the article was accidentally 
and incorrectly published by a junior staff member,” the apology stated. “The said staffer 
has been reprimanded and all our staff has been informed as to the disgusting and 
repulsive phenomena of blood libel or accusation, including its use against Jews.”

“Dr. Hanan Ashrawi, as founder, has nothing to do with the day to day management at 
MIFTAH and was no way involved in this incident,” the apology maintained.

Miftah, which has been criticized in the past for glorifying terrorism and advocating in 
favor of boycotting Israel, received support from the taxpayer-funded NED until 2010.

A NED spokesperson confirmed to the Free Beacon that it no longer funds the 
organization but would not provide the reason why.

http://www.miftah.org/Display.cfm?DocId=25950&CategoryID=2
http://www.miftah.org/Display.cfm?DocId=25950&CategoryID=2
http://www.algemeiner.com/2013/03/31/adl-wiesenthal-center-slam-miftah-for-defending-publication-of-passover-blood-libel-article/
http://www.algemeiner.com/2013/03/31/adl-wiesenthal-center-slam-miftah-for-defending-publication-of-passover-blood-libel-article/
http://www.miftah.org/Display.cfm?DocId=25956&CategoryID=2
http://www.miftah.org/Display.cfm?DocId=25956&CategoryID=2
http://www.miftah.org/Display.cfm?DocId=10709&CategoryId=21
http://www.miftah.org/Display.cfm?DocId=10709&CategoryId=21


Funding to the group has also been provided by Italy, Ireland, Norway, the U.N.  
Educational, Scientific, and Cultural Organization (UNESCO), and a handful of Western 
nonprofits, according to NGO Monitor, a watchdog group.

Representatives of these organizations and governments did not respond to a Free Beacon 
request for comment regarding the controversy.

http://www.unesco.org/
http://www.unesco.org/
http://www.unesco.org/
http://www.unesco.org/
http://www.ngo-monitor.org/article/miftah
http://www.ngo-monitor.org/article/miftah

